آکنه و ارتباط آن با محیط میکروبی روده

پوست و روده، اندام هایی پرعروق و دارای عصب رسانی غنی هستند. مطالعات نشان می دهد این دو اندام دارای ارتباطات دو طرفه فراوانی می باشند.

 پوست و ارتباط آن با محیط میکروبی روده

شواهد نشان می دهد فلور روده می تواند مستقیماً روی پوست تأثیر گذار باشد. هنگامی که سد روده ای مختل می شود، محیط میکروبی روده و متابولیت های آن به سرعت وارد جریان خون می شوند و تعادل پوست را بر هم می زنند. محیط میکروبی روده همچنین می تواند با تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره بر محیط میکروبی پوست اثر گذار باشد. تحقیقات نشان می دهد اسیدهای چرب کوتاه زنجیره مانند اسید پروپیونیک دارای اثر ضد میکروبی قابل توجهی علیه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین می باشد.

آکنه

آکنه یک بیماری التهابی پوست است که غدد پیلوسباسه را درگیر می کند. این عارضه در ۹۰ درصد از نوجوانان شایع است. اشکال شدید آکنه می تواند باعث بدشکلی، زخم در پوست، اعتماد به نفس پایین، اختلالات در تعاملات اجتماعی و مشکلات روانی شود. اعتقاد بر این است که افزایش تولید سبوم، واسطه های التهابی در پوست و کراتینه شدن فولیکول های مجاری پیلوسباسه در ایجاد آکنه نقش مهمی دارند. کلونیزاسیون کوتی باکتریوم آکنه (که قبلا پروپیونی باکتریوم آکنه نامیده می شد) در ایجاد آکنه شناخته شده است، اما نقش آن هنوز نامشخص است چرا که پس از دوران بلوغ در مناطق چرب پوست سالم وجود دارد.

عوامل موثر بر بروز اکنه

داده های تحقیقاتی نشان می دهد فاکتورهای تغذیه ای و نوع رژیم غذایی بر بروز آکنه تأثیر گذار است. غذاهای حاوی چربی، قند بالا و لبنیات، فاکتور رشد شبه انسولین-۱ (IGF-1) و سطح انسولین را افزایش داده و در نتیجه آکنه را تشدید می نماید. به عنوان مثال رژیم غذایی غربی باعث تغییرات اساسی در محیط میکروبی روده شده و در نتیجه شاهد بیماری های متابولیک و التهابی پوست می باشیم.

مترجم: سیده فاطمه سادات مدنی

ویراستار: پریسا هاشمی، مرضیه رحیم خراسانی

References

Lee, Young Bok, Eun Jung Byun, and Hei Sung Kim. “Potential role of the microbiome in acne: a comprehensive review.” Journal of clinical medicine 8.7 (2019): 987.

Hooper, L.V.; Littman, D.R.; Macpherson, A.J. Interactions between the microbiota and the immune system. Science 2012, 336, 1268–۱۲۷۳.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *