آلاینده های هوا و اختلالات گوارشی

تصور میشود که اختلالات عملکردی دستگاه گوارش گروهی از اختلالات پیچیده و چند عاملی هستند که پاتوفیزیولوژی مشخصی ندارند. از سوی دیگر، ژنتیک، اختلالات عملکرد روده و مغز، التهاب مخاطی، تغییرات میکروبیوتای روده، تغییرات حرکتی دستگاه گوارش، و عوامل محیطی، مانند رژیم غذایی و استرس ممکن است عوامل کلیدی در ایجاد این بیماری ها باشند. علاوه بر این، باکتری ها، گاستروانتریت تک یاخته ای یا ویروسی و عوامل بیماری زا مانند کمپیلوباکتر ژژونی، شیگلا سونئی، سالمونلا انتریکا، و اشرشیاکلی ممکن است در بروز این اختلالات نقش داشته باشند.

نقش آلودگی هوا در بیماریهای عملکردی گوارشی و میکروبیوم روده

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تقریبا ۹۰ درصد مردم جهان در معرض آلودگی هوا هستند. آلاینده های گازی می توانند بردستگاه گوارش از طریق ترویج التهاب سیستمیک تاثیر گذار باشند. از این رو، آلودگی می تواند با تغییرات در تنوع فلور روده باعث دیس بیوز و بیماری های روده ای شود. چندین مطالعه در مورد تاثیر آلودگی هوا برسلامت انسان انجام شده است، به ویژه تأثیر آن بر دستگاه تنفسی و  بیماریهای قلبی عروقی با این حال، نقش آلودگی هوا در پاتوژنز بیماری های دستگاه گوارش، مانند اختلالات عملکردی دستگاه گوارش ، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است ونیازبه مطالعات بیشتری دارد.

تاثیر آلودگی هوا بر میکروبیوتای روده در سال های اخیر به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. تاریخچه مطالعات در مورد رابطه بین آلودگی هوا و میکروبیوم روده انسان به سال ۱۹۸۹ برمی گردد. این مطالعه به کشت گونه های باکتریایی مربوط میشد که نشان داد مواجهه شغلی با فلزات سنگین همراه است با افزایش انتروباکتریاسه های مقاوم به جیوه در میکروبیوم روده. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده اند که میکروبیوتای روده می تواند ذرات بلعیده شده را به متابولیتهای سمی تبدیل کند در نتیجه، این متابولیت ها به گردش خون آزاد می شوند.

آلاینده های بلعیده شده می توانند یکپارچگی سد روده را به خطر بیندازند و به دلیل تأثیر بر میکروبیوتای روده احتمالاً ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می دهند. آلاینده های جذب شده ممکن است فراوانی میکروارگانیسم های مفید مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم که نقش حیاتی در محافظت از روده ایفا می کنند را کاهش دهند. آلاینده ها می توانند فراوانی عوامل پیش التهابی را افزایش دهند. همچنین افزایش گونه های باکتریایی از خانواده Bacteroidaceae با میزان بالای O3 مربوط است. شایان ذکر است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ناشی از ترافیک می تواند فراوانی باکتروئیداسه را کاهش داده و فراوانی Coriobacteriaceae را افزایش دهد. در نهایت، آلاینده ها محتلف هوا مانند ازن، SO2 و PM می توانند شمار فاسکولارکتوباکتریوم، اگرتللا و کلستریدیوم را تغییر دهند.

مترجم: مهشاد حیدریان

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی

یک دیدگاه برای “آلاینده های هوا و اختلالات گوارشی”

  1. سلام ممنون از مطالب مفیدتان. الان که با آلودگی هوا مواجه میبیشیم منون میشویم در این مقوله بیشتر مطلب بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *