پست بیوتیک چیست؟

پست بیوتیک ها مواد زیست فعال مفیدی هستند که در طی تخمیر مواد غذایی در روده تولید می شوند. زمانی که پروبیوتیک یا پری‌بیوتیک مصرف می‌کنید، این دو در چرخه‌ی گوارش در نهایت به پست‌بیوتیک تبدیل می‌شوند.

به عبارت دیگر، همانطور که پروبیوتیک ها از پری بیوتیک ها تغذیه می کنند، پست بیوتیک ها تولید می شوند. در واقع، پست بیوتیک ها ترکیبات زیست فعالی هستند که باکتری های پروبیوتیک هنگام مصرف پری بیوتیک ها تولید می کنند.

 

مزایای استفاده از پروبیوتیک ها در عفونت معده

انواع پست بیوتیکها

پست بیوتیک ها همچنین به عنوان متابیوتیک، بیوژنیک یا به سادگی متابولیت ها شناخته می شوند. برخی از نمونه های پست بیوتیک ها عبارتند از اسیدهای آلی، باکتریوسین ها، مواد کربنیک و آنزیم ها.

آنها به طور طبیعی ناشی از وجود و بقای میکروارگانیسم‌هایی هستند که در روده ما زندگی می‌کنند، اگرچه می‌توانند مستقیماً از طریق فرآیندهای درمانی نیز اضافه شوند. ماست، پنیرهای نرم، کفیر، نان خمیر مایه، دوغ و ترشی از منابع پست بیوتیک در غذا هستند.

پست بیوتیک ها بر اساس ساختار (پپتیدها، اسید تیکوئیک و پلاسمالوژن ها)، به پروتئین ها (p40، مولکول p75، لاکتوسپین)، ویتامین ها (گروه B)، لیپیدها (بوتیرات ها، استات، لاکتات، پروپیونات ها) ، اسیدهای آلی (مانند اسید ۳- فنیلاکتیک و پروپیونیک) و مولکول های پیچیده مختلف (مانند اسیدهای لیپوتیکوئیک، موروپپتیدهای مشتق شده از پپتیدوگلیکان) طبقه بندی می شوند.

 

پست بیوتیک چیست؟

پست‌بیوتیک‌ها با افزایش سطح موسین و تشویق تولید کلودین ، اثرات ایمنی‌شناختی و ضد آلرژی دارند. کاربرد پست بیوتیک ها برای پیشگیری و درمان بیماری ها به عنوان یک رویکرد نوآورانه، می توان از پست بیوتیکها برای بهبود سیستم ایمنی و درمان آلرژی غذایی به ویژه در نوزادان و کودکان استفاده کرد.

قابل توجه است که آنها در واقع مسئول چندین عملکرد مهم تقویت کننده سلامت در روده ما هستند. مطالعات مختلف، پست‌بیوتیک‌ها را به‌عنوان یک راه امیدوارکننده برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی و همچنین به‌عنوان یک روش درمانی با عوارض جانبی نامطلوب کمتر، به‌ویژه در کودکان و نوزادان مورد توجه قرار داده‌اند.

با این حال، مطالعات برای تعیین بهترین سویه های سلولی والدین، بهترین دوزهای پست بیوتیک و پست بیوتیک های ارزان قیمت در مقایسه با سایر داروها ادامه دارد.

پست بیوتیک ها مهم تلقی می شوند زیرا باعث تحریک رشد و فعالیت باکتری های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم می شوند.

مشخص شده است که پست بیوتیک ها به کاهش قند خون و بهبود عملکرد انسولین در افراد چاق کمک می کنند . همچنین از رشد میکروبهای بیماری زا جلوگیری می کنند، یکپارچگی سد مخاط روده را حفظ می کنند و تعادل میکروبیوم میزبان را افزایش می دهند.

 

پست بیوتیک چیست؟

نتیجه گیری

اگرچه پست‌بیوتیک‌ها بسیار کمتر از پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها شناخته شده‌اند، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آنها نقش بسیار مهمی در حفظ و بهبود سلامت ما دارند.

در واقع، بسیاری از مزایای سلامتی که به پری بیوتیک ها نسبت داده شده است، ممکن است در واقع به دلیل پست بیوتیک ها باشد.

پست‌بیوتیک‌ها می توانند به کاهش قند خون و جلوگیری از چاقی کمک کنند، از پروبیوتیک‌ها حمایت می‌کنند، اسهال را درمان می‌کنند، خواص ضد میکروبی دارند، از سیستم ایمنی حمایت می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند.

 

کلیدواژه ها: پست بیوتیک، پروبیوتیک، پری بیوتیک، سلامتی، دکتر پیمان ادیبی، دکتر بابک تمیزی فر، دکتر نازیلا کسائیان

 

منابع:

۱. Aggarwal S, Sabharwal V, Kaushik P, Joshi A, Aayushi A, Suri M. Postbiotics: From emerging
concept to application. Frontiers in Sustainable Food Systems. 2022 Sep 21; 6:887642.
۲. Ma L, Tu H, Chen T. Postbiotics in human health: a narrative review. Nutrients. 2023 Jan
۶;۱۵(۲):۲۹۱.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *