چربی غذایی و تاثیر آن بر میکروبیوتای روده

امروزه استفاده از رژیم های غذایی سنتی (چربی کم، کربوهیدرات زیاد) کمتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرد. این در حالیست که چاقی و بیماری های قلبی-عروقی روز به روز در حال افزایش می باشد. اکثر مردم در جوامع پیشرفته، مقادیر بیشتر از چربی ها و مقادیر کمتر از کربوهیدرات ها را مصرف می نمایند. مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی سنتی می تواند سلامت محیط میکروبی روده را ارتقا بخشیده و باعث افزایش میکروب های مفید روده شوند. از سوی دیگر، رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و کربوهیدرات کم منجر به افزایش فاکتورهای التهابی در خون می شوند.

چربی غذا و تاثیر آن بر میکروبیوتای روده

بررسی اثرات مقادیر متفاوت کربوهیدرات و چربی غذایی

در یک مطالعه ۶ ماهه، دانشمندان مواد غذایی متفاوت را از نظر میزان چربی و کربوهیدرات مورد ارزیابی قرار دادند. در این تحقیق، افراد جوان و سالم را انتخاب و آن ها را در سه گروه تقسیم بندی کردند. سپس به آن ها رژیم های غذایی با کالری یکسان اما متفاوت در میزان چربی و کربوهیدرات پیشنهاد شد. این سه رژیم شامل : رژیم کم چرب (۲۰% چربی، ۶۰% کربوهیدرات)، رژیم با چربی متعادل (۳۰% چربی، ۵۶% کربوهیدرات) و رژیم پرچرب (۴۰% چربی ۴۶% کربوهیدرات) بود. محققین نمونه های مدفوع و خون شرکت کنندگان را در ابتدا و انتهای مطالعه جمع آوری کرده و به بررسی آن ها پرداختند. در گروه رژیم غذایی کم چرب، شاهد افزایش در میزان باکتری های تولیدکننده بوتیرات بودند. وجود کافی باکتری های تولید کننده بوتیرات می تواند باعث کاهش التهابات در بدن شود.

تقابل فیبر و نشاسته ی مقاوم بر محیط میکروبی روده

با وجود آنکه هر سه گروه از افراد مقادیر یکسانی از فیبر را دریافت نموده اند، فیبر عامل مهم و تاثیر گذار بر میکروبیوتای روده در افراد با رژیم پر کربوهیدرات نمی‌باشد. محققین چنین تصور می کنند که فواید رژیم پرکربوهیدرات ممکن است ناشی از نشاسته مقاوم مصرفی باشد. نشاسته مقاوم، در برابر هضم توسط انسان پایدار بوده و به طور کامل به واحد های قندی سازنده اش تجزیه نمی‌شود. نشاسته مقاوم می تواند همانند فیبر خوراکی توسط محیط میکروبی روده تخمیر شود. ترکیبات شیمیایی حاصل از این تخمیر اثرات مطلوبی بر سلامت روده دارد.

تهدید رژیم غذایی پر چرب بر سلامت گوارش

رژیم غذایی پر چرب می تواند منجر به افزایش فاکتورهای التهابی در خون گردد. فاکتورهای التهابی معمولا در بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی-عروقی  و بیماری های گوارشی افزایش می یابد. دانشمندان بر این باورند که افزایش فاکتور های التهابی در گروه رژیم غذایی پرچرب می تواند ناشی از مصرف زیاد روغن های اشباع باشد. این روغن ها می توانند باعث از بین بردن میکروب های مفید گوارشی شوند و در نهایت منجر به بروز بیماری های مختلفی گردند.

 

مترجم: تسنیم ادیبی

ویراستار: لاله هویدا، نازیلا کسائیان

منابع

Wan, Yi, Fenglei Wang, Jihong Yuan, Jie Li, Dandan Jiang, Jingjing Zhang, Hao Li, et al. 2019. “Effects of Dietary Fat on Gut Microbiota and Faecal Metabolites, and Their Relationship with Cardiometabolic Risk Factors: A 6-Month Randomised Controlled-Feeding Trial.” Gut, February, gutjnl-۲۰۱۸-۳۱۷۶۰۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *