استرس مادر در دوران بارداری و تاثیر آن بر میکروبیوتای روده مادر و رشد مغز جنین

محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند برخی از عوامل استرس زا در دوران بارداری می تواند منجر به تغییر میکروارگانیسم های ساکن روده شود که این امر در رشد مغز جنین اثرگذار است.

شواهد موجود در حیوانات نشان می دهد، استرس مادر در دوران بارداری می تواند بر سلامتِ روانِ جنین تأثیرگذار باشد. عوامل استرس زا در دوران بارداری می تواند رشد عادی مغز جنین، خصوصا جنین پسر را به واسطه تغییر میکروارگانیسم های ساکن روده مادر تحت تاثیر قرار دهد. به طوری که این آقایان در بزرگسالی ممکن است پاسخی غیر عادی در مقابل عوامل استرس زایی که با آنها مواجه خواهند شد، داده و چندین ناهنجاری شناختی نیز بروز دهند.

آیا استرس می تواند الگوی طبیعی میکروبیوتای روده تغییر دهد؟

در مطالعه ای، اثر استرس در بارداری روی موش های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. موش‌های باردار در طول هفته اول در معرض انواع مختلفی از عوامل استرس‌زا که از نظر فراوانی و مدت زمان متفاوت بودند، قرار گرفتند. نتایج نشان داد، استرس می تواند الگوی طبیعی میکروبیوتای روده را در دوران بارداری مختل کند. آنالیز مدفوع این موش های مادر نشان داد ترکیب، نوع و عملکرد میکروارگانیسم های محیط میکروبی روده ی آن ها تغییر کرده است. همچنین رشد و  سلامتِ مغزِ فرزندانِ موش پسر تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته بود.

عدم تعادل میکروبی روده مادر و اختلال در رشد مغز جنین

اختلال در میکروبیوتای روده ممکن است بر توانایی مادر در “برداشت” مواد مغذی از رژیم غذایی خود تاثیر گذاشته و در نتیجه منابع انرژی موجود برای مغز فرزندانِ در حال رشد را تغییر دهد. از آنجایی که تعداد زیادی از مواد مغذی که از رشد طبیعی جنین حمایت می‌کنند توسط مادر تهیه می‌شوند و بسیاری از آنها از جمله اسیدهای چرب زنجیره کوتاه منشأ میکروبی دارند. وجود یک تعامل صحیح بین رژیم غذایی، میکروبیوتای روده مادر و رشد بالقوه جنین یک چرخه مطلوب به حساب می آید.

نتیجه گیری

پژوهشگران در تلاش هستند تا آنچه را که درباره موش ها یافتند با انسان ها تطابق دهند. مطالعات مختلفی نشان می دهد وضعیت تغذیه مادر برای رشد مغز فرزندانش حیاتی است و می توان گفت محیط میکروبی روده مادر بر رشد مغز جنین بی تاثیر نمی باشد . در نهایت می توان گفت میکروبیوم مادر در دوران بارداری، یا در اوایل دوره پس از زایمان/شیردهی نه تنها برای رشد طبیعی نوزاد بلکه برای رشد عصبی او نیز مهم می باشد.

مترجم: مرضیه رحیم خراسانی (Marzieh Rahim khorasani)

references

Jašarević E, Howard CD, Misic AM, Beiting DP, Bale TL. Stress during pregnancy alters temporal and spatial dynamics of the maternal and offspring microbiome in a sex-specific manner. Scientific Reports. 2017; 7:44182. doi: 10.1038/srep44182

2 دیدگاه برای “استرس مادر در دوران بارداری و تاثیر آن بر میکروبیوتای روده مادر و رشد مغز جنین”

  1. مرضيه جون واقعا ما در زمان بارداري اينقدر اطلاعاتمون زياد نبود بهمون مي گفتمد حرص مخوريد بچتون عصبي ميشه ولي اينقدر به اين شفافي متوجه موضوع نبوديم آفرين به شما كه در جهت آگاهي هر چه بهتر مردم تلاش مي كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *