سلامت روان و میکروبیوم های روده

همان طور که علائم خیلی از احساسات مثل ترس، اضطراب، عشق در شکم حس می شود، میکروب های شما هم می توانند روی مغز و احساسات شما تاثیر گذار باشند. مراقبت از روده می تواند به پیشگیری از برخی بیماری های روانی کمک کند.

محیط میکروبی روده با اختلالات سلامت روان مثل افسردگی و اسکیزوفرنی ارتباط دارد.

محیط میکروبی روده ی افراد مبتلا به افسردگی، اوتیسم یا اسکیزوفرنی می تواند باعث رفتارهای وابسته به آن شود. استفاده از محیط میکروبی روده به عنوان هدف بالقوه برای کشف باکتری های دخیل در سلامت روان هستند. اگر شما به هنگام عاشق شدن، یا قبل از شروع به کار جدید مضطرب شده باشید، متوجه خواهید شد که چگونه روده و مغز با هم مرتبط هستند. تعریف محور مغز-روده در دهه های اخیر تکامل یافته و تعداد اختلالات سلامت روان مرتبط با تغییرارت محیط میکروبی روده در حال افزایش هستند.

سایکوبیوتیک ها یکی از درمان های جایگزین جدید هستند که روده را مورد هدف قرار می دهند تا به سلامت مغز کمک کنند. برای توسعه ماده ای که محیط میکروبی روده را هدف قرار دهد تا برخی اختلالات سلامت روان بهبود یابند، پژوهشگران باید باکتری های دخیل در اختلالات مختلف سلامت روان را پیدا کنند.

یک تیم انگلیسی به سرپرستی دکتر Allan H. Young تغییرات میکروبی در اختلالات افسردگی، دوقطبی، اسکیزوفرنی، آنورکسی، اضطراب، اختلال وسواس، اختلال استرس پس از سانحه و اختلال بیش فعالی را اندازه گیری کرد، تا بتواند الگوی قابل مشاهده ای برای اختلالات مختلف سلامت روان در جهان تعیین کند.

محیط میکروبی روده و سلامت روان

بیماران دارای اختلالات سلامت روان تنوع کمتری در محیط میکروبی روده دارند

تنوع معیاری است که به طور گسترده برای بررسی محیط میکروبی روده استفاده می شود و به تعداد گونه های متفاوت باکتری حاضر در روده و توزیع آن ها بستگی دارد. مطالعات نشان می دهد تنوع باکتریایی در بیماران دارای اختلال سلامت روان در مقایسه با افراد سالم کمتر می باشد.

تنوع میکروب های مفید در بیماران اختلال روان

بیماران مبتلا به اختلالات مذکور در مقایسه با افراد سالم میزان کمتری از متابولیت های تولید شده توسط میکروب های مفید مثل اسیدهای چرب زنجیره کوتاه با خواص ضدالتهابی دارند. تغییرات در محیط میکروبی روده با مصرف داروهای اختلالات روانی مختلف ارتباط دارند. نتایح نشان می دهد که چیزی که می تواند برای یک بیمار درست باشد می تواند برای دیگری نادرست باشد. این موضوع اهمیت پزشکی شخصی سازی شده برای هر فرد را نشان می دهد.

این مطالعه باعث شد بهتر درک کنیم که چگونه محیط میکروبی روده بیماری با اختلال روانی از فرد سالم متفاوت است، تا بتواند به توسعه درمان های جایگزین وابسته به محیط میکروبی روده برای اختلالات سلامت روان در آینده کمک کند.

مترجم: سیده زینب حسینیان( Zeynab Hoseynian)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی( Marzieh Rahim khorasani)، پریسا هاشمی(Parisa Hashemi)

Reference

Nikolova VL, Smith MRB, Hall LJ, Cleare AJ, Stone JM, Young AH. Perturbations in Gut Microbiota Composition in Psychiatric Disorders: A Review and Meta-analysis. JAMA Psychiatry. 2021 Sep 15:e212573. doi: 10.1001/jamapsychiatry.2021.2573. Epub ahead of print. Erratum in: JAMA Psychiatry. 2021 Nov 3;: PMID: 34524405; PMCID: PMC8444066.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *