عوامل درون فردی و بین فردی و تنظیم ترکیب محیط میکروبی روده

دانشمندان هنوز تعریفی از اینکه میکروبیوم سالم چیست، ندارند. این مطالعه، شواهد علمی فعلی را در مورد تاثیر عوامل دخیل در تنوع ترکیب محیط میکروبی روده در یک فرد و بین افراد سالم و بیمار بررسی می کند. تعداد زیادی از بیماری‌ها با عدم تعادل محیط میکروبی روده مرتبط هستند. با این حال، دانشمندان هنوز تعریفی از اینکه یک میکروبیوم سالم واقعا چیست، ندارند.

تنوع درون فردی و بین فردی در ترکیب محیط میکروبی روده

دکتر “ماریا کریستینا مل” از ایتالیا، شواهد علمی فعلی را در مورد تاثیر عوامل دخیل در تنوع ترکیب میکروبی روده در یک فرد و بین افراد، هم از نظر سلامتی و هم بیماری بررسی می‌کند.

تعادل مناسب محیط میکروبی برای تضمین اثرات حفاظتی، ساختاری و متابولیکی باکتری‌های هم‌زیست، هم به صورت سیستمیک و هم در داخل روده، باید حفظ شود. اگرچه عملکردهای محیط میکروبی روده در بین افراد بسیار شبیه است، اما هر فرد ترکیب باکتری های هم‌زیست خاص خود را دارد.

مشخصات محیط میکروبی روده یک فرد تقریباً شبیه اثر انگشت، منحصر به فرد است. میکروبیوم روده در طول تولد، اوایل زندگی و پس از آن، ایجاد می شود. محیط میکروبی روده اشخاص می تواند بسته به نوع زایمان، سن و عوامل محیطی مانند مصرف آنتی بیوتیک متفاوت باشد. تغییرات محیط میکروبی روده در اوایل زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. کلونیزاسیون اولیه ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی باشد. سن حاملگی (زایمان زودرس یا نه)، نحوه زایمان (طبیعی یا سزارین)، نوع تغذیه (شیر مادر یا شیرخشک) و زمان از شیر گرفتن در این امر دخیل می باشند. برای نشان دادن نقش مهم رژیم غذایی در شکل دادن به محیط میکروبی روده در اوایل زندگی، ذکر تنها این مثال کافی است که قطع شیردهی، بیشتر از مصرف غذا، محرک اصلی ایجاد محیط میکروبی شبیه بزرگسالان است.محیط میکروبی روده افراد تمایل دارد در بزرگسالی ثابت بماند.

تغییرات در ترکیب محیط میکروبی روده به موارد زیر مربوط می شود

  • شاخص توده بدنی (BMI): به نظر می‌رسد تنوع محیط میکروبی روده بر اساس شاخص توده بدنی کاهش می‌یابد. BMI ممکن است پیش‌بینی‌کننده خوبی برای تغییر در تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه در افراد دارای سوءتغذیه، از جمله افرادی که چاق هستند یا از بی‌اشتهایی عصبی رنج می‌برند، باشد.
  • سبک زندگی (شامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی/ورزش)
  • قومیت و الگوهای غذایی فرهنگی
  • intra- and inter-individual factors that modulate a healthy gut microbiota composition

میکروب های روده و بیماری های دستگاه گوارش

سندرم روده تحریک پذیر، بیماریهای التهابی دستگاه گوارش (از جمله کولیت اولسراتیو و بیماری کرون)، بیماری سلیاک و سرطان کولورکتال، همگی اختلالات روده ای هستند که نقش محیط میکروبی روده در آنها به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. اگرچه یافته‌های مربوط به تغییرات باکتری‌های خاص روده در مطالعات نشان می‌دهد که عدم تعادل محیط میکروبی روده ممکن است در ایجاد بیماری دخیل باشد، در بیشتر مواقع، نمی‌توان رابطه ای علیتی بین دیس‌بیوزیس میکروبی و پاتوفیزیولوژی بیماری روده تعیین کرد. دانشمندان همچنین نشان داده اند که چگونه برخی از اختلالات متابولیک و اختلالات وابسته به سیستم عصبی مرکزی با تغییراتی در ترکیب محیط میکروبی روده، از جمله کاهش تنوع گونه ای و تغییر مسیرهای متابولیک، ایمنی و سیستم عصبی مرتبط هستند. استراتژی‌هایی با هدف دستکاری ترکیب محیط میکروبی روده برای جلوگیری از اختلالات متابولیک و عصبی امیدوارکننده هستند. با این وجود هنوز زود است توصیه کنیم که با هدف قرار دادن سیستماتیک محیط میکروبی روده، افزایش فعلی بیماری‌های خارج روده ای را کم کنیم.

مترجم: سیده زینب حسینیان (Zaynab Hoseynian)

ویراستار: نازیلا کسائیان (Nazila Kassaian)، لاله هویدا (Laleh Hoveyda)

Reference

Rinninella E, Raoul P, Cintoni M, et al. What is the healthy gut microbiota composition? A changing ecosystem across age, environment, diet, and diseases. Microorganisms. 2019; 7(1). doi: 10.3390/microorganisms7010014.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *