محدودیت کالری و رشد باکتری های بیماری زا

رژیم های غذایی کم کالری در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. اگرچه محدودیت کالری غذایی می‌تواند در کوتاه‌ مدت به کاهش وزن کمک کند، اما اثرات بلندمدت آن‌ها بر سلامت محیط میکروبی روده هنوز ناشناخته باقی مانده است.

به نظر می رسد نحوه تأثیر رژیم غذایی بر وزن افراد به دلیل نقش بالقوه محیط میکروبی روده در جذب مواد مغذی، تولید انرژی، التهاب و متابولیسم، بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد.

امروزه تأثیر فراوان رژیم غذایی بر محیط میکروبی روده کاملاً شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهند، چگونه محیط میکروبی روده در افراد چاق نسبت به افراد با وزن طبیعی تغییر می کند. پژوهشگران به دنبال بررسی تغییرات در محیط میکروبی روده پس از پیروی از رژیم غذایی بسیار کم کالری (کمتر از ۸۰۰ کالری در روز) و محدودیت کالری غذایی بر سلامت افراد هستند.

مطالعه اخیر بر روی ۸۰ زن یائسه دارای اضافه وزن بود که یا از برنامه کاهش وزن تحت نظارت پزشک (۸ هفته رژیم بسیار کم کالری و به دنبال آن ۴ هفته رژیم کم کالری معمولی و پس از آن  ۴ رژیم غذایی نگهدارنده جهت حفظ وزن) و یا از رژیم غذایی کنترل پیروی می کردند.

تیم تحقیقاتی، نمونه‌های مدفوع شرکت‌کنندگان را قبل، در طول و بعد از مداخله رژیم غذایی طی دوره ۱۶ هفته‌ای بررسی کردند. همانطور که انتظار می رفت، رژیم بسیار کم کالری منجر به کاهش وزن و تغییرات متابولیک در اکثر بیماران شد. شرکت کنندگانی که این رژیم را دریافت کردند، کاهش وزن ۱۴ کیلوگرمی و کاهش در توده چربی را نشان دادند.

در کمال تعجب، پژوهشگران کشف کردند که کاهش وزن با سطوح بالاتر با باکتری بیماری زای کلستریدیوم دیفیسیل که از عوامل اسهال شدید و بستری شدن در بیمارستان می باشد، مرتبط است.

اگرچه پیروی از رژیم غذایی بسیار کم کالری و محدودیت کالری غذایی ممکن است راهی موثر برای کاهش وزن سریع باشد، محدودیت طولانی مدت کالری ممکن است عواقب منفی پایداری بر محیط میکروبی روده و سلامت کلی داشته باشد. بنابراین، اثرات طولانی مدت مداخلات غذایی، مانند محدودیت شدید کالری، بر ترکیب و عملکرد محیط میکروبی روده باید در مطالعات آینده در بیماران چاق مورد توجه قرار گیرد.

مترجم: فاطمه بامری نژاد(Fatemeh Bameri nejad)

ویراستار: لاله هویدا(Laleh Hoveida)، پریسا هاشمی(Parisa Hashemi)

Reference:

von Schwartzenberg, R.J., Bisanz, J.E., Lyalina, S. et al. Caloric restriction disrupts the microbiota and colonization resistance. Nature 595, 272–۲۷۷ (۲۰۲۱). https://doi.org/10.1038/s41586-021-03663-4

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *