فعالیت مغزی و ارتباط آن با میکروب های روده

در شرایط احساسی یا وقتی اضطراب قبل از امتحان دارید، دستگاه گوارش شما واکنش نشان میدهد. در این شرایط گاها معده درد را تجربه کرده اید. اگرچه ارتباط علمی بین گوارش و احساسات هنوز در هاله ای از ابهام است، برخی از شواهد نشان می دهد که محیط میکروبی روده می تواند درارتباط بین روده و مغز انسان نقش مهمی داشته باشد.

فعالیت مغزی و ارتباط آن با میکروب های روده

به تازگی پژوهشگران، ارتباط بین محیط میکروبی روده و واکنش های احساسی_رفتاری انسان را نشان داده اند. در این مطالعه، ۴۰ زن سالم انتخاب و بسته به ترکیب باکتری های روده به ۲ گروه تقسیم گردیدند.  مشاهده شد بیشتر زنان، گروهی از باکتری ها به نام باکتریوئیدها را در روده خود دارند، در حالی که پرِووتلا در ۷ مورد از آنان غالب بود.

دانشمندان ساختار مغز زنان و همچنین فعالیت مغزی آنها را در حین نمایش تصاویر منفی بررسی کردند. آنها دریافتند زنان متناسب با نوع باکتری غالب محیط میکروبی روده خود واکنش متفاوتی نسبت به محرک ها نشان می دهند. همچنین مشاهده کردند زنان با جمعیت باکتریوئید بیشتر در روده، دارای ماده خاکستری ضخیم تری در قشر فرونتال و اینسولای مغز هستند که مسئول پردازش اطلاعات پیچیده می باشد و در ضمن هیپوکامپ حجیم تری دارند که مسئول پردازش فرآیندهای مربوط به حافظه است. در زنان با جمعیت پرووتلای بیشتر در روده، حجم ماده خاکستری کمتر است اما ارتباطات بیشتری بین نواحی مغزی که مسئول فرایندهای احساسی و توجه است، وجود دارد.

طبق این مطالعه که به دنبال تحقیقات قبلی انجام شد، محققان دریافتند تنوع باکتری های روده متأثر از رژیم غذایی، بر عملکرد مغز اثرگذار است. هنگامی که گروه دوم زنان در طول آزمایش تصاویر منفی را مشاهده کردند، هیپوکامپ آنها فعالیت کمتری داشت. گروه دارای باکتریوئید بیشتر، هنگام مشاهده تصاویر، سطوح بالاتری از اضطراب، ناراحتی و تحریک پذیری را نسبت به گروه دیگر گزارش کردند.

در حال حاضر محققان نمی دانند که آیا باکتری های موجود در روده بر رشد مغز و فعالیت آن هنگام مواجهه با محرک های احساسی و ناخوشایند تأثیر می گذارند یا برعکس، تفاوت های موجود در مغز بر نوع باکتری های موجود در روده اثر دارد؟

مترجم: سیده فاطمه سادات مدنی(Seyedeh Fatemeh Sadatmadani)

ویراستار: نازیلا کسائیان(Nazila Kassaian)، لاله هویدا(Laleh Hoveida)

Reference

Tillisch K, Mayer E, Gupta A, et al.  T, Zeevi D, Zmora N, et al. Brain structure and response to emotional stimuli as related to gut microbial profiles in healthy women. Psychosomatic Medicine. 2017. DOI: ۱۰.۱۰۹۷/PSY.0000000000000493

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *