محیط میکروبی روده کلید مدیریت دیابت و چاقی

امروزه اعتقاد بر آن است که محیط میکروبی روده، عامل موثر در شروع اختلالات متابولیک مانند چاقی است. مطالعات نشان می دهد، باکتری همسفره Akkermansia muciniphila که به طور طبیعی به مقدار قابل توجهی در محیط میکروبی روده افراد سالم وجود دارد می تواند در لاغری، چاقی و دیابت نوع ۲ نقش به سزایی داشته باشد.

چاقی

تحقیقات جدید نشان می دهد، استفاده از میکروب های مفید مانند Akkermansia می تواند سلامت متابولیک افراد چاق را بهبود بخشد. شکل پاستوریزه A. muciniphilaباکتری در مقایسه با باکتری زنده در کاهش عوامل خطر قلبی عروقی مؤثرتر است و این ممکن است به خاطر اجزای دیواره سلولی باکتری‌ها باشد.

این اولین مطالعه در این زمینه است که نشان می دهد چگونه یک باکتری که به طور طبیعی در محیط میکروبی روده انسان یافت می شود ممکن است به کاهش سندرم متابولیک کمک کند. اگرچه رژیم غذایی و فعالیت بدنی سنگ بنای اصلی مدیریت بیماری های قلبی عروقی هستند، این یافته ها راه را برای استفاده از میکروب های مفید نسل بعدی مانند Akkermansia  و یا اجزای باکتریایی خاص برای ایفای نقش در بهبود سلامت متابولیک در افراد چاق و دارای اضافه وزن هموار می کند.

مترجم: قاطمه زری میدانی (Fatemeh Zarimeydani)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی (Marzieh Rahim khorasani)

Reference

Depommier C, Everard A, Druart C, et al. Supplementation with Akkermansia muciniphila in overweight and obese human volunteers: a proof-of-concept exploratory study. Nat Med. 2019. doi: 10.1038/s41591-019-0495-2.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *