میکروب های روده مرتبط با سلامت روان

محققان دانشگاه کاتولیک لون بلژیک دریافتند اغلب میکروب های روده انسان، انتقال‌دهنده‌ های عصبی مانند دوپامین و سروتونین تولید می کنند تا به نورون‌ها اجازه دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این نورون ها نه تنها در سلول‌های عصبی مغز بلکه در سیستم عصبی روده نیز وجود دارند. انتقال دهنده های عصبی، بر عملکرد روده و همچنین بر خلق و خو و رفتار افراد تأثیر گذار است.

میکروب های روده مرتبط با سلامت روانی

ارتباط بیماری ها با محیط میکروبی روده

طیف گسترده ای از بیماری های انسانی از بیماری کرون تا آسم، چاقی، دیابت نوع ۲ و حتی بیماری های رفتاری-درمانی با دیس بیوزیس میکروب های روده مرتبط هستند. در مطالعه ای محققان فنلاندی، میکروبیوم روده ۱۰۵۴ مرد و زن بالغ را آنالیز کردند. آنها دریافتند افرادی که از افسردگی رنج می برند فاقد باکتری های Dialister و Coprococcus در بین میکروب های روده هستند. اینکه اشخاص یک درمان دارویی ضد افسردگی را دنبال کرده باشند یا نه به نظر نمی رسد اثری روی نتایج داشته باشد.

افسردگی و میکروبیوم روده

افراد افسرده متفاوت غذا می خورند و به همین دلیل ترکیب میکروبی روده آن ها با افراد سالم فرق دارد. همچنین میکروبیوتای افراد افسرده با افراد غیر افسرده به دلیل داروهای ضد افسردگی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، فراوانی باکتری لاکتوباسیلوس، که در ارتباط روده-مغز نقش دارد، در افراد افسرده که هیچ داروی ضد افسردگی مصرف نمی کنند، بالاتر است. چنانچه این دسته از افراد درمانی را دنبال می کردند، این افزایش تراکم مشاهده نمی شد.

نتیجه گیری

این یافته‌ها نیازمند مطالعات و تحقیقات بیش تری هستند، اما می‌توانند باعث درک عمیق‌تری از محور روده-مغز و یافتن درمان‌های جدید بیماری‌های روانی شوند.

مترجم: فاطمه زری میدانی (Fatemeh Zari meydani)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی ( Marzieh Rahim khorasani)

reference

Valles-Colomer M, Falony G, Darzi Y, et al. The neuroactive potential of the human gut microbiota in quality of life and depressionNature Microbiology, ۲۰۱۹. doi: 10.1038/s41564-018-0337-x

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *