خواص پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس رامنوسوس

لاکتوباسیلوس رامنوس متعلق به جنس لاکتوباسیلوس ها می باشد. لاکتوباسیلوسها باکتری های گرم مثبتی هستند که آنزیم لاکتاز تولید می‌کنند و می توانند قند لاکتوز (که در محصولات لبنی وجود دارد) را به اسید لاکتیک تجزیه ‌کنند. بسیاری از لاکتوباسیلوس ها به عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که هنگام مصرف، در صورت مقدار کافی، سلامتی را به ارمغان می آورند. ولی عملکرد هر یک از گونه های این جنس، متفاوت است و باید برای موارد خاص از گونه و زیر گونه اختصاصی استفاده نمود. در این مقاله به معرفی خواص پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس رامنوسوس میپردازیم.

 

لاکتوباسیلوس رامنوسوس

نقش لاکتوباسیلوس رومنوس در بهبود بیماری های گوارشی و دهانی

لاکتوباسیلوس رامنوس (L. rhamnosus) یک باکتری دوست‌ دار روده است که می‌تواند در کاهش اسهال، و پیشگیری از خرابی دندان مفید باشد. درواقع خواص پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس رامنوسوس را می توان در سندروم روده تحریک پذیر مشاهده کرد.

خواص پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس رامنوسوس

بهبود علائم اسهال، بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و پیشگیری از خرابی دندان از جمله مزایای قابل توجه لاکتوباسیلوس رومنوس هستند. این باکتری همچنین به عنوان مکمل‌ پروبیوتیک در محصولات غذایی بخصوص محصولات لبنی مانند ماست، پنیر و شیر اضافه می‌شود.

 

نقش لاکتوباسیلوس رامنوس در تقویت سیستم ایمنی

نقش لاکتوباسیلوس رامنوس در تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی یکی از اثرات مهمی است که این باکتری می‌تواند داشته باشد. سیستم ایمنی بدن یک سیستم پیچیده محسوب می‌شود که مسئولیت مقابله با عوامل خارجی مخرب، مانند میکروبها و سایر مواد مضر را بر عهده دارد. تقویت این سیستم به معنای بهبود عملکرد و قدرت دفاعی بدن در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها است.

لاکتوباسیلوس رامنوسوس با تقویت تعادل میکروبیوم روده‌ای، می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

همچنین این باکتری بر کاهش التهابات روده‌ اثر می‌گذارد و این امر باعث می‌شود که سیستم ایمنی کم‌تر به تغییرات غیرضروری واکنش نشان دهد و بیشتر به عفونت‌ها و بیماری‌های جدی توجه کند.

 

تخمیر و لاکتوباسیلوس

کلید واژه ها: لاکتوباسیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوس، میکروب مفید، پروبیوتیک، تقویت سیستم ایمنی، دکتر پیمان ادیبی، دکتر بابک تمیزی فر، دکتر نازیلا کسائیان

 

References:

۱. Tarnoruda J, Ruszczyński M, Żółkiewicz J, Sulej L, Bożek B, Hoffmann A. Lactobacillus rhamnosus for treating irritable bowel syndrome in children–a systematic review with meta-analysis. Pediatria Polska-Polish Journal of Paediatrics. 2024;99(1).

۲. Zhao F, Hiraishi K, Li X, Hu Y, Kojima D, Sun Z, Zhang H, Kurahara LH. Long-Term Tracking of the Effects of Colostrum-Derived Lacticaseibacillus rhamnosus Probio-M9 on Gut Microbiota in Mice with Colitis-Associated Tumorigenesis. Biomedicines. 2024 Feb 27;12(3):531.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *