نقش پروبیوتیک ها در بیماری های گوارشی

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ ها میکروارگانیسم‌ های زنده شامل باکتری‌ ها و مخمرها می باشند که به طور معمول در روده انسان یافت می‌شوند۱. درواقع نقش پروبیوتیک ها در بیماری های گوارشی روده را می توان به این شکل بیان کرد که پروبیوتیک ها به دیواره روده چسبیده و از ایجاد باکتری های مضر و چسبیدن آن ها به دیواره روده جلوگیری می کند. همچنین این باکتری‌ ها به گوارش بهینه غذا کمک می‌کنند و علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌ های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ ها و آنتی‌بیوتیک‌ های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید هستند۱. اینفوگراف اصلی درمورد نقش پروبیوتیک ها در بیماری های گوارشی در زیر به نمایش گذاشته شده است:

نقش پروبیوتیک ها در بیماری های گوارشی

 

کاربرد پروبیوتیک در گوارش

پروبیوتیک‌ ها درواقع همان باکتری‌ های مفید مانند لاکتوباسیلوس یا بیفیدوباکتر هستند که به حفظ سلامتی روده‌ ها کمک می‌کنند۲. این باکتری‌ ها به هضم لاکتوز کمک می‌کنند و در کاهش گاز روده، اسهال و دیگر مشکلات گوارشی موثرند۲. همچنین، پروبیوتیک‌ ها باعث تعادل باکتری‌ های مفید در بدن می‌شوند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند۳.

در بیان کلی می توان گفت که پروبیوتیک ها نقش اساسی در حفظ تعادل و ثبات میکروبیوتای روده دارند و وجود آن ها برای سلامتی و ایمنی بدن اهمیت دارد. برای برسی زمان رشد میکروبیوتای روده می توانید مقاله رشد میکروبیوتای روده تا چند سالگی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *