رژیم غذایی و تنوع محیط میکروبی روده

مطالعات جدید نشان می دهند داشتن رژیم غذایی نامناسب در مقایسه با چاقی و اضافه وزن (BMI بالا)، نقش مهم تری در ایجاد اختلال در بالانس محیط میکروبی روده دارد. قبلا ثابت شده است که عدم تعادل محیط میکروبی روده با اختلالات سیستم ایمنی و متابولیک ارتباط معناداری دارد. رژیم غذایی و تنوع محیط میکروبی رودهرژیم غذایی و تنوع محیط میکروبی روده

 

به تازگی در یک مطالعه، محققان چگونگی ارتباط نوع رژیم غذایی و شاخص توده بدنی (BMI) را با تنوع محیط میکروبی روده در ساکنان آلاباما آمریکا بررسی کردند. در این مطالعه ۸۱ نفر ( ۴۵ زن، ۳۶ مرد) به طور تصادفی در رده های سنی ۷۰-۱۹سال وارد مطالعه شدند. افراد براساس BMI در دسته بندی چاق، اضافه وزن، وزن طبیعی و کم وزن قرار گرفتند. نمونه‌های مدفوع و اطلاعات رژیم غذایی افراد شامل ثبت غذایی ۲۴ ساعته، فهرستی از غذاهای مورد علاقه و دفعات مصرف غذاهای فرآوری‌شده و تازه جمع‌آوری گردید. هدف محققان در این پژوهش، بررسی تغییرات فراوانی جنس‌ و گونه‌ های مختلف باکتری  Firmicutes و Bacteroidetes در رابطه با BMI، گروه ها و عادات غذایی (غربی یا سالم) بود. آن ها دریافتند که دسته Bacteroidetes در میان افراد دارای اضافه وزن یا چاق که از رژیم غذایی غربی استفاده می‌کنند، شایع‌تر است.

در میان گروه چاق و دارای اضافه وزن، حضور باکتری  acetogen Blautia که می تواند از قندها استفاده کند و همچنین Lachnospiraceae و Prevotella copri که با افزایش مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده مرتبط هستند، می توانند باعث  عدم تعادل محیط میکروبی اولیه روده شوند.

نتیجه گیری

پژوهشگران دریافتند که نوع غذای فرآوری شده تأثیر بیشتری بر تنوع کلی محیط میکروبی روده نسبت به افزایش BMI دارد. این داده‌ها نشان می‌دهند اگرچه BMI بالا و رژیم غذایی غربی اغلب همزمان اتفاق می‌افتند رژیم غذایی نامطلوب در مقایسه با BMI بالا، عامل اثرگذارتری در ایجاد اختلال در تعادل میکروب‌های روده هستند.

مترجم: بهار صادقی

ویراستار: لاله هویدا، پریسا هاشمی

Reference

Davis SC, Yadav JS, Barrow SD, Robertson BK. Gut microbiome diversity influenced more by the Westernized dietary regime than the body mass index as assessed using effect size statistic. Microbiologyopen. 2017. doi: ۱۰.۱۰۰۲/mbo3.476.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *