میکروارگانیسم های روده و عملکرد شناختی

امروزه تعداد مطالعاتی که در زمینه ارتباط میکروبیوم های روده با مغز  مورد بررسی قرار می گیرد در حال افزایش است. در یک مطالعه جدید محققین به ارتباط تازه ای بین ترکیب محیط میکروبی روده و سلامتِ شناختی افراد دست یافته اند. اگرچه تحقیق بیشتری در این زمینه نیاز است، امید است میکروارگانیسم های روده ای بتوانند هدف مناسبی برای پیشگیری یا درمان بیماری های شناختی باشند.

ارتباط میکروب های روده با مغز

تا کنون دانشمندان روش های بسیاری را بررسی کرده اند که از اثر میکروارگانیسم های موجود در مسیر گوارش بر سلامتی فرد حکایت می کنند. این میکرو ارگانیسم ها – که در مجموع، میکروبیوم نامیده می شوند – به طرز شگفت آوری انفجاری در مطالعات پژوهشی به منظور ارتباطشان با سایر ارگان ها و عملکردهای درونی و بیرونی در سال های اخیر ایجاد کرده اند.

اگرچه تعداد مطالعات در این زمینه بسیار کم بوده و مطالعات بیشتری برای تایید یا رد آن نیاز است، مطالعات پیشین روی حیوانات، احتمال به وجود آمدن تغییرات شناختی در ارتباط با تغییرات ترکیب میکروبیوم های روده را نشان می دهند.

اخیرا نیز تعدادی از محققین در ایالات متحده آمریکا پس از آنالیز داده های یک مطالعه با جامعه آماری بالا از پیدا کردن ارتباط بین ترکیب میکروبیوم روده و وضعیت شناختی بالغین میانسال خبر دادند. افراد شرکت کننده در این مطالعه از ۴ مرکز تحقیقاتی-درمانی در ایالات متحده آمریکا انتخاب شدند. یافته های این مطالعه در کنار تعداد قابل توجهی از مطالعات پیشین، ارتباط احتمالی میکروبیوتای روده با وضعیت شناختی افراد را در طول عمرشان نشان می دهد.

دکتر رایت از اساتید دانشگاه تگزاس در این مورد می گوید: این مطالعه در نگاهی اجمالی به بررسی چگونگی اثربخشی میکروب ها، محیط اجتماعی و رفتار های سلامتی که هر کدام به طور جداگانه می توانند بر سلامتِ شناختی افراد اثرگذار باشند می پردازد. بسیاری از این عوامل در مطالعات گذشته و حیوانی به طور مستقل مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند، اما این مطالعه برای اولین بار به ارزیابی و ارتباط این عوامل در افراد ساکن جامعه پرداخته است.

مترجم: راحم رحمتی (Rahem Rahmati)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی (Marzieh Rahim khorasani)

reference

.Medical News Today

    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *