پروتئین و ارتباط آن با محیط میکروبی روده

نوع رژیم غذایی بر ترکیب محیط میکروبی روده تأثیر بسزایی دارد. شواهد نشان می دهد، کیفیت متابولیسم مواد غذایی توسط محیط میکروبی روده، از نوع رژیم غذایی با اهمیت تر است.

با وجود انواع فراوان رژیم ها مانند چربی زیاد و کم، کربوهیدرات کم، گیاه خواری و غیره تشخیص رژیم غذایی مناسب برای سلامتی، امری دشوار است.

محیط میکروبی روده و متابولیسم

چگونگی متابولیزه شدن چربی ها، کربوهیدرات و پروتئین ها توسط محیط میکروبی روده بر سلامت بدن، سیستم ایمنی و حتی بیان ژن ها تأثیرگذار است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد چگونه باکتری های خاص در روده، فیبرهای غیر قابل هضم را تخمیر و اسیدهای چرب کوتاه زنجیره که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند تولید می کنند. محیط میکروبی روده پروتئین های موجود در مواد غذایی را تخمیر و مولکول های کوچکی به نام متابولیت مانند آمینواسیدهای شاخه دار ایجاد می کند. آمینواسیدهای شاخه دار بر سوخت و ساز بدن اثر قابل توجهی دارند. این اسیدهای آمینه با اختلالات متابولیکی مانند دیابت نوع ۲ و چاقی مرتبط می باشد. نتایج اخیر، تأثیر متابولیت های تولید شده از پروتئین هایی که به واسطه ی محیط میکروبی روده تخمیر شده اند را تحلیل می کند.

پروتئین و محیط میکروبی روده

محیط میکروبی روده چگونه پروتئین ها را متابولیزه می کند؟

 هنگام خوردن غذا، آنزیم های موجود در دهان، معده و روده کوچک، پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کنند. برخی از باکتری های روده از همین اسیدهای آمینه به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. در روده بزرگ، برخی از باکتری ها اسیدهای آمینه را تخمیر و ترکیبات متابولیت تولید می کنند. این ترکیبات اثرات مختلفی بر سوخت و ساز، سیستم ایمنی و سیستم عصبی افراد دارند.

به تازگی محققین دریافتند، رژیم غذایی با پروتئین بالا و فیبر کم مانند رژیم غذایی غربی، بر متابولیت های پروتئینی تولید شده توسط باکتری ها تأثیر گذار است. استفاده زیاد از پروتئین ها باعث تولید متابولیت های مضر می شود. در حالیکه مصرف زیاد فیبر می تواند اثر محافظتی و ضد التهابی داشته و میزان متابولیت های مضر ایجاد شده توسط باکتری ها را کاهش دهد. جالب است بدانید همه پروتئین های تخمیر شده توسط باکتری ها، اثرات مخربی ایجاد نمی کنند. به عنوان مثال ایندول که از پروتئین تریپتوفان حاصل و یک اسید آمینه ضروری محسوب می شود، باعث بهبود رشد عصبی و محافظت در برابر بیماری خود ایمنی مولتیپل اسکلروزیس (MS) ، می شود. با این وجود به نظر می رسد مصرف فیبر کافی مزایای بسیاری در بهبود سلامت محیط میکروبی روده دارد.

مترجم: سیده فاطمه سادات مدنی

ویراستار: لاله هویدا، مرضیه رحیم خراسانی

منابع

diether NE, Willing BP. Microbial Fermentation of Dietary Protein: An Important Factor in Diet –

Microbe – Host Interaction. Microorganisms. 2019; 7 (1), 19. doi: ۱۰.۳۳۹۰ / microorganisms7010019

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *