کیفیت خواب و تاثیرات آن بر تنوع محیط میکروبی روده

محققان اخیرا دریافتند ارتباط مستقیمی بین کیفیت خواب و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، چاقی و سرطان وجود دارد. در مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه نوا در فلوریدای آمریکا انجام گرفت، مشخص شد خواب ضعیف با تنوع کمتر میکروبیوتای روده مرتبط بوده و بر سلامت کلی فرد تأثیر گذار است.

داشتن یک خواب خوب در طول شب منجر به بهبود سلامت افراد می شود در حالیکه کمبود آن اثرات مخربی بر جای می گذارد.

خواب

اثرات کمی و کیفی خواب بر تنوع میکروبی روده

در این راستا محققان آزمایشی را با ۴۰ داوطلب مرد سالم انجام دادند. از آنها خواسته شد به مدت ۳۰ روز از دستگاه مخصوصی که به شکل یک ساعت طراحی شده بود استفاده نمایند. این دستگاه به طور عینی جنبه‌های کیفی و کمی خواب افراد را با در نظر گرفتن عواملی مانند زمان خواب، زمان سپری شده در رختخواب، کل زمان خواب و تعداد دفعات بیدار شدن‌ در طول شب را مورد بررسی قرار داد. همچنین DNA شرکت کنندگان در  این مطالعه از طریق نمونه مدفوع جهت بررسی تنوع میکروبیوتای روده استخراج گردید. به طور واضح مشخص شد کمبود تنوع میکروبیوتای روده با بیماری‌هایی مانند پارکینسون، افسردگی و بیماری‌های خودایمنی مرتبط است. افرادی که خوب می‌خوابیدند میکروبیوتای روده متنوع‌تری داشتند در حالیکه افرادی که خواب بی کیفیتی داشتند با کاهش تنوع میکروبیوم روده مواجه بودند.

نتیجه گیری

چنین همبستگی قوی بین خواب و تنوع میکروبیوتای روده برای محققین بسیار چالش برانگیز است. آن ها تلاش میکنند تا دریابند که آیا تنوع میکروب های روده پایین باعث خواب ضعیف می‌شود یا خواب ضعیف منجر به کاهش تنوع میکروبیوتای روده می‌شود. پاسخ به این چالش می تواند به توسعه مداخلات بالقوه برای بهبود تنوع میکروبیوتای روده و در نتیجه کیفیت خواب و سلامت کلی منجر شود.

مترجم: راحم رحمتی (Rahem Rahmati)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی (Marzieh Rahim khorasani)

 References

Smith RP, Easson C, Lyle SM, et al. Gut microbiome diversity is associated with sleep physiology in humans. PLoS ONE. 2019; doi.org/10.1371/journal.pone.0222394.

2 دیدگاه برای “کیفیت خواب و تاثیرات آن بر تنوع محیط میکروبی روده”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *