اثر رژیم غذایی مدیترانه ای کتوژنیک تعدیل شده در مبتلایان به اختلال شناختی

مطالعات نشان می دهد محیط میکروبی روده در بیماران مبتلا به آلزایمر نسبت به افراد سالم متفاوت است. وجود نوعی باکتری و قارچ در افراد مبتلا به اختلال شناختی عامل مشخصی در بروز این بیماری می باشد. لذا رژیم غذایی مدیترانه ای کتوژنیک تعدیل شده (MMKD)  می تواند به بهبود علائم بالینی و کاهش نشانگرهای آلزایمر در مبتلایان به این اختلال کمک کند. از آنجاییکه ترکیب میکروبیوتای روده در افراد با اختلال شناختی متفاوت است، بنابراین داشتن یک محیط میکروبی مطلوب و رژیم غذایی مناسب در این بیماران توصیه می گردد.

رژیم غذایی مدیترانه ای کتوژنیک تعدیل شده

نتایج رژیم غذایی مدیترانه ای کتوژنیک تعدیل شده در مبتلایان به اختلال شناختی

محققان در مطالعه ای، ارگانیسم‌های موجود در میکروبیوم روده را در ۱۷ فرد مسن از طریق توالی یابی ژن های مورد نظر بررسی کردند . مداخله شامل تجویز یک رژیم غذایی کتوژنیک مدیترانه ای اصلاح شده یا رژیم غذایی انجمن قلب آمریکا بود. پس از ۶ هفته علائم بالینی و نشانگرهای آلزایمر در مایع مغزی نخاعی ارزیابی و با نتایج قبل از مداخله مقایسه گردید.

محقق اصلی این پژوهش مدعی است، این مطالعه نشان می‌دهد قارچ‌های منحصربه‌ فردی که با باکتری‌ها در روده بیماران مبتلا به اختلال شناختی زندگی می‌کنند را می‌توان از طریق رژیم غذایی کتوژنیک مدیترانه‌ای تعدیل کرد. استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک می تواند قارچ های مضر روده را کم کرده و به کاهش روند پیری مرتبط با بیماری آلزایمر در مغز کمک کند. این اولین مطالعه ای است که نقش قارچ های روده را در سلامت روان، بطور واضحی آشکار می کند. امیدواریم تفکر جامعه علمی برای ایجاد درک بهتر قارچ ها در کنار توجه به باکتری های میکروبیوم روده ایجاد شود.

مترجم: سیده فاطمه سادات مدنی (Seyedeh Fatemeh Sadatmadani)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی (Marzieh Rahim khorasani)

Reference

Nagpal, R., Neth, B. J., Wang, S., Mishra, S. P., Craft, S., & Yadav, H. (2020). Gut mycobiome and its interaction with diet, gut bacteria and alzheimer’s disease markers in subjects with mild cognitive impairment: A pilot study. EBioMedicine, 59, 102950.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *