اختلالات خوردن و میکروب های روده

چگونه مغز اشتها و انرژی دریافتی را تنظیم می کند؟ نویسندگان این مقاله با استفاده از مثال‌های اختلالات خوردن، توضیح می‌دهند که روده چگونه محرک‌های مرتبط با مصرف غذا را تجربه می‌کند.

وقتی یک فرد سالم غذا می‌خورد، سیگنالی به مغز می‌فرستد تا سیگنال احساس سیری برای او ارسال شود. در این لحظه است که می گوییم: «دیگر گرسنه نیستم!»

درمان-اختلال-خوردن

مطالعات نشان می دهد بیماران دارای اضافه وزن، قبل از احساس سیری، مقادیر بیشتری غذا می خورند. تخلیه معده در بیماران چاق سریعتر از افراد سالم است. به نظر می رسد بیماران چاق حساسیت کمتری به سیگنال های سیری دارند. این افراد زمانیکه غذاهای پرچرب می خورند، مانند یک فرد غیر چاق احساس سیری نمی کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت در افراد چاق برخی از مکانیسم های سیگنال دهی در مورد اختلالات خوردن، ناقص هستند که این امر منجر به تغییر در احساس سیری بعد از غذا و احساس سنگینی ناخوشایند در معده می شوند و می تواند باعث حالت تهوع و نفخ گردد.

سوء هاضمه

سوء هاضمه یک اختلال چند عاملی است که با حالت تهوع، سنگینی، ناراحتی، نفخ و استفراغ مشخص می شود. به دلیل حساسیت بیشتر نسبت به اتساع معده، این مسئله منجر به احساس ناراحتی بعد از غذا می شود. این بیماران همچنین حساسیت روده ای بالاتری نسبت به برخی مواد مغذی دارند که باعث می شود باور کنند گلوتن و لاکتوز را نمی توانند تحمل نمی کنند. در حالی که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد نسبت به مصرف لیپیدها حساسیت مفرط دارند، سایر مواد مغذی مانند پروتئین ها، گلوتن و FODMAP ها هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند.

افزایش سن و اختلالات خوردن

بی اشتهایی با افزایش سن ارتباط دارد. مصرف غذا در یک فرد بین ۶۰ تا ۷۵ سال کاهش می یابد. با بالا رفتن سن، کارایی همه اندام‌ها کاهش می‌یابد که منجر به تخلیه کندتر معده شده و می‌تواند باعث احساس پری به دلیل اتساع شکم و جذب کندتر مواد مغذی شود. بررسی ها نشان می دهد در افراد مسن، اثر سیرکننده پروتئین ضعیف تر است و آنها را به خوردن بیشتر تشویق می کند. رژیم غذایی غنی از پروتئین یا مکمل آن در برخی موارد و با توجه به توصیه یک متخصص تغذیه، بهترین درمان برای این اختلال خوردن و تضمین حفظ توده عضلانی است.

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد محیط میکروبی روده با بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است، بنابراین در آینده مطالعه این ارتباط با اختلالات خوردن برای گروه‌های تحقیقاتی جالب خواهد بود.

مترجم: فاطمه زری میدانی (Fatemeh Zarimeydani)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی (Marzieh Rahim khorasani)

Reference

Hajishafiee, M.; Bitarafan, V.; Feinle-Bisset, C. Gastrointestinal Sensing of Meal-Related Signals in Humans, and Dysregulations in Eating-Related Disorders. Nutrients 2019, 11, 1298. Doi: 10.3390/nu11061298.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *