ارتباط ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی نوزاد با میکروبیوتای روده و شیر مادر

اثرات آنتی بیوتیک ها بر تنوع باکتریایی روده انسان در اوایل زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مشخص شده است که روده نوزادان بدون توجه به قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک، مقادیر بالایی از ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک را در مقایسه با بزرگسالان حمل می کند.

مطالعه جدید نشان می دهد، میکروبیوم‌های روده و شیر مادر ممکن است در دستیابی نوزاد به ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عناصر ژنتیکی متحرک نقش داشته باشند. محققان شیر مادر و میکروبیوم های مدفوع نوزاد و مادر را طی ۸ ماه آنالیز کردند. میکروبیوتای مدفوع نوزادان، ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی و ترکیبات ژنتیکی متحرک نوزادان بسیار شبیه ترکیبات مادرانشان بود. بالاترین سطوح شباهت مشترک در شیر مادر مشاهده شد، به طوری که ۷۰ درصد از ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی در شیر مادر با ژن های موجود در روده نوزاد همپوشانی داشتند.

همچنین نوزادان مادرانی که در حین زایمان آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اند، دارای تعداد بیشتری از ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی خاص و همچنین عناصر ژنتیکی متحرک بودند. علاوه بر این، تغذیه با شیر مادر برای کمتر از ۶ ماه منجر به افزایش برخی از ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی مانندتتراسایکلین ها بود.

فراوانی ژن مقاومت آنتی بیوتیکی نیز با ترکیب میکروبیوم نوزادان و مادران مرتبط بود. این نتایج نشان می دهد که برهمکنش بین گروه های مختلف طبقه بندی در میکروبیوم روده نوزادان و مادران و در شیر مادر ممکن است مقاومت آنتی بیوتیکی را شکل دهد. اشرشیا کلی باکتری مشترکی بود که به شدت با فراوانی ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی همبستگی داشت.

نتیجه گیری

یافته‌ها نشان می‌دهند، ژن مقاومت آنتی بیوتیکی هم از طریق شیر مادر و هم از طریق میکروبیوتای روده مادر منتقل می شود. با این وجود، ترکیب میکروبیوم روده تعیین کننده اصلی در بار مقاومت کلی آنتی بیوتیک است.

مترجم: پریسا هاشمی (Parisa Hashemi)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی (Marzieh Rahim khorasani)

Reference

https://www.gutmicrobiotaforhealth.com/the-source-of-antibiotic-resistance-genes-in-the-infant-gut-may-rely-on-the-mothers-gut-and-breast-milk-microbiota/?search=antibiotic

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *