ورزش و میکروب های روده

با وجود آن که رژیم غذایی و درمان دارویی، به عنوان اصلی ترین عوامل محیطی موثر بر محیط میکروبی روده شناخته شده اند، تحقیقات انجام شده در ورزشکاران حرفه ای نشان داده است که فعالیت بدنی نیز با ترکیب میکروب های روده ارتباط تنگاتنگی دارد. تا قبل از این مطالعه، هیچ تحقیقی جهت بررسی چگونگی اثر انجام تمرین ورزشی استقامتی بر ترکیب، ظرفیت عملکردی و متابولیت های میکروب های روده انجام نشده بود.

مطالعات جدید شواهدی مبنی بر این که ورزش می تواند مستقل از رژیم غذایی، ترکیب میکروب های روده را تغییر دهد ارائه می دهند.

در یک مطالعه جدید توسط دکتر Jeffrey Woods و همکاران از دانشگاه ایلینوی آمریکا، نشان داده شده که تمرینات ورزشی، مستقل از رژیم غذایی می توانند هم در ترکیب و هم در عملکرد میکروب های روده انسان موثر باشد.

اثر ورزش بر میکروبیوم روده

محققان ۱۸ فرد بالغ لاغر و ۱۴ فرد چاق بدون تحرک را در یک برنامه ورزشی وارد کردند. افراد تمرینات قلبی عروقی نظارت شده ای، با شدت پیشرونده از متوسط (۶۰% توان ضربان قلب) تا شدید (۷۵% توان ضربان قلب)، به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، سه بار در هفته به مدت ۶ هفته متوالی، انجام دادند. نمونه مدفوع آن ها برای آنالیز میکروبیوم روده، قبل و بعد از دوره ی ۶ هفته ای ورزش و همچنین بعد از ۶ هفته عدم تحرک جمع آوری شد. به طور خلاصه، در این مطالعه، با تغییر سبک زندگی بدون تحرک به  سبک فعال تر و سپس مجددا به یک وضعیت بدون تحرک، تغییرات در ترکیب میکروب های روده در شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

رژیم غذایی شرکت کنندگان در طول مطالعه ثابت باقی ماند. همچنین، محققان عوامل دیگری از جمله وضعیت چاقی و مصرف آنتی بیوتیک را که به طور موقت میکروب های روده را تحت تاثیر قرار می دهند کنترل کردند. نتایج نشان داد ورزش در شرایطی تاثیرات مفید ماندگار بر میکروبیوتای روده ایجاد میکند که تداوم داشته باشد.

نتیجه گیری

یافته های مطالعات نشان می‌دهد، تمرینات ورزشی باعث ایجاد تغییرات ترکیبی و عملکردی در میکروبیوم روده می‌شود که مستقل از رژیم غذایی، به وضعیت چاقی و مداومت در ورزش وابسته است. نتایج نشان می‌دهند تغییرات ناشی از ورزش در میکروبیوتای روده می‌تواند مستقیماً بر پاسخ میزبان به کلونیزاسیون میکروبیوتای روده و کولیت ناشی از مواد شیمیایی تأثیر گذار باشد.

به گفته پروفسور Jeffrey Woods ورزش می تواند مستقل از رژیم غذایی یا سایر عوامل بر روده شما تأثیر گذار باشد. نکته اصلی این است که تفاوت‌های واضحی در نحوه واکنش میکروبیوم یک فرد چاق در مقایسه با یک فرد لاغر به ورزش وجود دارد و تحقیقات بیشتری احتیاج داریم تا مشخص کنیم چرا این چنین است.

مترجم:  فاطمه زری میدانی(Fatemeh Zari meydani)، راحم رحمتی(Rahem Rahmati)

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی(Marzieh Rahim khorasani)، نازیلا کسائیان(Nazila Kassaian)

references

Allen JM, Mailing LJ, Niemiro GM, et al. Exercise alters gut microbiota composition and function in lean and obese humans. Med Sci Sports Exerc. 2017; doi: 10.1249/MSS.0000000000001495.

Allen JM, Mailing LJ, Cohrs J, et al. Exercise training-induced modification of the gut microbiota persists after microbiota colonization and attenuates the response to chemically-induced colitis in gnotobiotic mice. Gut Microbes. 2017; 1-16. doi: 10.1080/19490976.2017.1372077.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *