میکروب های مفید گوارشی و نقش آن در کنترل دیابت

دیابت ملیتوس یکی از بیماریهای غیرواگیر است که شیوع آن در جهان در حال افزایش است. دیابت می تواند زمینه ابتلا به بیماریهای مزمن دیگر شود و عوارض عروقی، عصبی و اسکلتی از خود به جای گذارد. اخیرا نشان داده شده است که میکروبیوم روده در حفظ سلامتی و تنظیم پاسخ بدن در برابر دیابت نقش قابل توجهی دارد.

مکانیسم اثر میکروبیوم روده بر دیابت

شواهد حاکی از آن است که بهم خوردن تعادل میکروبی روده می تواند احتمال بروز دیابت را افزایش دهد . نشان داده شده است که در مبتلایان به دیابت میکروبیوتای مفید روده نسبت به افراد سالم کمتر است. تحقیقات نشان می دهد که با کم شدن میکروب های مفید روده، مقادیر قابل توجهی لیپوپلی ساکارید تولید می شود که موجب بروز التهاب در جدار روده می گردد و به این ترتیب نفوذپذیری دیواره سلولهای روده افزایش یافته و لیپوپلی ساکارید به جریان خون راه یافته و متعاقب آن التهاب سیستماتیک و در نهایت مقاومت به انسولین رخ خواهد داد. این روند تدریجی می تواند در نهایت به بروز دیابت و افزایش قند خون منتهی شود.

نقش اصلاح محیط میکروبی روده در پیشگیری و کنترل دیابت

بهبود دیابت با اصلاح محیط میکروبی روده در مطالعات متعدد نشان داده شده است. یکی از راههای افزایش میکروب های مفید گوارشی مصرف پروبیوتیک ها به شکل دارو یا غذا است. در واقع، پروبیوتیک ها در افزایش باکتری های مفید روده از جمله لاکتوباسیلوس و بیفیدو باکتریوم و تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره مانند بوتیرات موثر هستند. این مواد اکسیداسیون سلولی را کم کرده به کاهش التهاب و مقاومت به انسولین کمک می کنند. هم اکنون پروبیوتیک ها به شکل داروهای مکمل و محصولات لبنی در برندهای متعدد موجود می باشد.

مترجم: عاطفه بامری نژاد

ویراستار: پریسا هاشمی،نازیلا کسائیان

reference

Lau WL, Tran T, Rhee CM, Kalantar-Zadeh K, Vaziri ND. Diabetes and the Gut Microbiome. In Seminars in Nephrology 2021 Mar 1 (Vol. 41, No. 2, pp. 104-113).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *