قارچ ها و محیط میکروبی روده

وقتی صحبت از محیط میکروبی روده می شود عمدتاً باکتری ها اولین چیزی است که به ذهن افراد می آید، این در حالیست که سایر میکروارگانیسم های کلیدی مانند قارچ ها تا حد زیادی نادیده گرفته شده اند. درباره ارتباط میکروبیوتای قارچی برای سلامتی بدن، نحوه رشد آن در طول عمر و نحوه مراقبت از آن بیشتر بدانید.

قارچ ها جزء کوچک اما مهم میکروبیوم روده شما هستند

در حالی که باکتری ها جزء اصلی میکروبیوم روده شما هستند، سایر میکروارگانیسم های کلیدی مانند آرکی ها (شبیه به باکتری ها در شکل و اندازه)، ویروس ها، فاژها (ویروس هایی که به طور انتخابی باکتری ها را می کشند)، قارچ ها (از جمله مخمرها و کپک ها)، همگی نه تنها بر سایر میکروب های روده، بلکه بر سلامت و کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارند.

قارچ و محیط روده

قارچ ها دشمن باکتری ها نیستند، آنها با هم زندگی می کنند و هر دو در عملکردهای گوارشی و ایمنی که برای سلامتی مهم هستند، نقش دارند. به عنوان مثال، تغییر میکروبیوتای روده با بیماری های مختلفی از جمله بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک و برخی سرطان ها مرتبط است.

رژیم غذایی بیشترین تأثیر را بر مایکوبیوتا روده دارد

کاندیدا و ساکارومایسس از فراوان ترین قارچ های موجود در روده انسان هستند. تصور می شود که مایکوبیوتای مادر که در روده، پوست و شیر مادر یافت می شود، اولین تماسی است که نوزاد با قارچ ها دارد.

همانند باکتری های روده، سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر زیادی بر ترکیب و عملکرد مایکوبیوتا روده دارد. به عنوان مثال، فراوانی گونه های کاندیدا به مصرف زیاد غذاهای غنی از کربوهیدرات مربوط می شود و زندگی در مناطق شهری وجود ساکارومایسس سرویزیه را به نفع خود نشان می دهد.

محثقان معتقدند اکثر قارچ‌های روده از طریق مصرف غذاو  قارچ‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌خوریم تأمین می‌شوند. مایکوبیوتا ظرفیت ماندگاری بیش از ۲۴ ساعت در روده را دارند و این احتمال می رود که مایکوبیوتا بیشتر از میکروبیوتای باکتریایی تغییر کند و انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد.

چه عواملی می تواند مایکوبیوتا روده شما را تغییر دهد و برای مراقبت از آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

طیف گسترده‌ای از عوامل می‌توانند مایکوبیوتای روده شما را تعیین یا تغییر دهند. به عنوان مثال: روش زایمان، سن حاملگی، محیط، فصل، رژیم غذایی، جنسیت، قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک، بیماری‌های مزمن که لزوماً با روده مرتبط نیستند، مانند چاقی و سیستم ایمنی افراد.

IJMS | Free Full-Text | The Fungal Mycobiome and Its Interaction with Gut Bacteria in the Host

میزان پروتئین، چربی و قند در رژیم غذایی شما نیز می تواند بر میکروبیوتای قارچی شما تأثیر گذار باشد. محیط میکروبی روده نیز به طور مداوم از طریق متابولیت های خود با قارچ ها ارتباط برقرار می کنند و هر دو می توانند با مواد مغذی موجود در روده رقابت کنند یا برای توسعه متقابل همکاری کنند. این بدان معناست که هر گونه تغییر در تعادل باکتری های روده می تواند بر میکروبیوتای قارچی تأثیر بگذارد و عکس آن نیز مشاهده می شود. فراتر از رژیم غذایی و باکتری های روده، ژنتیک میزبان، سن، جنس و داروها نیز می توانند بر مایکوبیوتای روده اثرگذار باشند.

نتیجه گیری

قارچ ها جزء کوچکی از میکروبیوم روده هستند و مطالعات نوظهور نقش حیاتی آنها بر سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی را نشان می دهد.

غذایی که روزانه می خورید مهم ترین عاملی است که قارچ های روده شما را شکل می دهد.

قارچ ها و باکتری ها در روده به صورت تیمی کار می کنند و هرگونه تغییر در تعادل یکی روی دیگری تأثیر می گذارد.

اصلاح مایکوبیوتا روده از طریق رژیم غذایی، پروبیوتیک های مخمر، انتقال میکروبیوتای مدفوع و داروهای ضد قارچی است.

مترجم: راحم رحمتی، لاله هویدا

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی

References:

Cani PD. Human gut microbiome: hopes, threats and promisesGut. ۲۰۱۸; ۶۷(۹):۱۷۱۶-۱۷۲۵. doi: 10.1136/gutjnl-2018-316723.

Shkoporov AN, Hill C. Bacteriophages of the human gut: the “known unknown” of the microbiomeCell Host Microbe. ۲۰۱۹; ۲۵(۲):۱۹۵-۲۰۹. doi: 10.1016/j.chom.2019.01.017.

Zhang F, Aschenbrenner D, Youn Yoo J, et al. The gut mycobiome in health, disease, and clinical applications in association with the gut bacterial microbiome assemblyLancet Microbe. ۲۰۲۲. doi: 10.1016/S2666-5247(22)00203-8.

Rodríguez MM, Pérez D, Chaves FJ, et al. Obesity changes the human gut mycobiomeSci Rep. ۲۰۱۵; ۵:۱۴۶۰۰. doi: 10.1038/srep14600.

Richard ML, Sokol H. The gut mycobiota: insights into analysis, environmental interactions and role in gastrointestinal diseasesNat Rev Gastroenterol Hepatol. ۲۰۱۹; ۱۶(۶):۳۳۱-۳۴۵. doi: 10.1038/s41575-019-0121-2.

Wang H, Capula M, Krom BP, et al. Of fungi and men: role of fungi in pancreatic cancer carcinogenesisAnn Transl Med. ۲۰۲۰; ۸(۱۹):۱۲۵۷. doi: 10.21037/atm-20-2723.

Aaron DM. Candidiasis (yeast infection). MSD Manual, 2022. Available: https://www.msdmanuals.com/home/skin-disorders/fungal-skin-infections/candidiasis-yeast-infection

Li XV, Leonardi I, Iliev ID. Gut mycobiota in immunity and inflammatory bowel diseaseImmunity. ۲۰۱۹; ۵۰(۶):۱۳۶۵-۱۳۷۹. doi: 10.1016/j.immuni.2019.05.023.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *