دیابت نوع ۲ و ارتباط آن با محیط میکروبی روده

اصلاح میکروبیوتای روده با توجه به نقش اساسی آن در کنترل چاقی، می تواند به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند.

تغذیه و چاقی

میکروبیوتای روده چگونه بر دیابت  تاثیر می گذارد؟

احتمالا در اعضای خانواده یا دوستان خود کسانی را می شناسید که مبتلا به بیماری دیابت می باشند. یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی است. ثابت شده تغییرات میکروبیوتای روده در بروز چاقی و دیابت نوع ۲ نقش دارد. حال این سؤال مطرح است که آیا اصلاح میکروبیوتای روده می تواند به پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲  کمک کند؟

یک مطالعه جدید به تحلیل مطالعات مرتبط با نقش میکروبیوتای روده در چاقی و دیابت نوع ۲ در انسان و حیوان پرداخته است.

در این مطالعه نشان داده شده تغییرات میکروبیوتای روده منجر به ایجاد التهاب در انسان و حیوان می شود. این یافته، بیانگر ارتباط نزدیک بین سیستم ایمنی و سیستم متابولیک از طریق میکروبیوتای روده است.

میکروبیوتای روده و دیابت

آیا می توان با اصلاح میکروبیوتای روده چاقی و دیابت را بهبود بخشید؟

مطالعات انسانی نشان می دهد، رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند مقاومت به انسولین را در افراد بهبود ببخشد. به نظر می رسد، تغییرات التهابی ناشی از چاقی، با مداخلات تغذیه ای اصلاح یابند. لیکن، همه افراد به مداخلات رژیم غذایی، بصورت یکسان پاسخ نمی دهند.

تفاوت در میکروبیوتای روده نشان می دهد مداخلات تغذیه ای در افراد مختلف، حتی زمانی که از غذای یکسان استفاده می کنند، متفاوت است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که چگونه ترکیب میکروبیوتای روده می تواند بر کنترل قند خون تأثیر گذار باشد. همچنین، سرعت افزایش قند خون در واکنش به یک غذای خاص را می توان پیش بینی کرد. این یافته ها نشان می دهند که تعدیل میکروبیوتای روده می تواند منجر به کنترل قند خون شود.

از طرف دیگر، در چندین مطالعه حیوانی، ارتباط ترکیب میکروب های روده و چاقی مشاهده شده است. تغییر در تعداد، تنوع و عملکرد میکروب های روده نه تنها با چاقی بلکه با التهاب ناشی از آن هم ارتباط داشته و در نتیجه مقاومت به انسولین را تحت تاثیر قرار می دهد.

امیدهای پیش رو در درمان و پیشگیری از بیماریها

محققین معتقدند تعدیل میکروبیوتای روده می تواند به کاهش هورمون های گرسنگی، وزن، توده چربی، و درنتیجه کنترل قند خون کمک کند. اصلاح ترکیب میکروبیوتا از طریق پروبیوتیک ها، پره بیوتیک ها و پیوند میکروبیوتای مدفوع روشی مناسب به حساب می آید. از آنجایی که بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه اصلاح میکروبیوتای روده در مدل های حیوانی انجام شده، نتایج بدست آمده در مورد انسان چندان قابل تعمیم نیست. این احتمالاً به این دلیل است که حیوانات دارای میکروبیوتای روده و فیزیولوژی متفاوتی نسبت به انسان هستند. همچنین، عوامل مخدوش کننده ای مثل تفاوت در قومیت، محیط و رژیم غذایی در مطالعات انسانی وجود دارند.

نتیجه گیری

گرچه امید می رود کنترل دیابت نوع ۲ با تعدیل میکروبیوتای روده  میسر گردد، لذا به منظور تأیید یافته های مطالعات حیوانی برای کاربرد های بالینی، نیاز به انجام مطالعات انسانی در مقیاس گسترده است. یقیناً تحقیقات آینده به امکان ایجاد راه های جدید درمانی برای اصلاح مقاومت به انسولین، چاقی، اشتها و در نهایت احتمال بهبود بیماری از طریق تعدیل میکروب های مفید گوارشی می پردازند.

مترجم: سیده فاطمه سادات مدنی

ویراستار: لاله هویدا، مرضیه رحیم خراسانی

منابع

Aydin, Ö, Nieuwdorp, M., & Gerdes, V. The Gut Microbiome as a Target for the Treatment of Type 2 Diabetes. Curr Diab Rep. 2018; 18(8):55. doi:۱۰.۱۰۰۷/s11892-018-1020-6.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *