تنوع تغذیه ای و میکروبیوتای روده

میکروبیوتای روده یا جمعیت باکتری‌های موجود در روده انسان، از اهمیت بسیاری برخوردار است. مطالعات بسیاری انجام شده است تا بتوانند درک عمیق تری از ارتباط آن با سلامت بدن بدست آورند.

رژیم غذایی ما می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در تعیین جمعیت باکتری‌های موجود در روده و به دنبال آن، سلامت روده و سلامت کلی بدن عمل کند. به عنوان مثال، مصرف غذاهای پرفیبر، مثل سبزیجات و میوه‌ها، می‌تواند به رشد باکتری‌های سودمندی مانند بیفیدوباکتر و لاکتوباسیل کمک کند و سلامت روده را بهبود بخشد.

از طرف دیگر، مصرف غذاهای حاوی شکر و کربوهیدرات ساده مثل آرد و برنج تصفیه شده می‌تواند باعث رشد باکتری‌های بدی مانند کلستریدیوم دیفیسیل شود و سلامت روده را به خطر بیندازد. تحقیقات نشان میدهند که مصرف قندهای مصنوعی مثل شیرینی ها و نوشلبه های رژیمی هم باعث از بین رفتن میکروبهای سودمند گوارشی می شوند.

در کل، رژیم غذایی سالم و متنوع حاوی سبزیجات، سبوسها، مغزها و حبوبات می‌تواند به بهبود ترکیب جمعیت باکتری‌های موجود در روده و بهبود سلامت کلی بدن کمک کند. در عین حال، رعایت میزان مصرف مواد غذایی مختلف و تنوع در مصرف آن‌ها، می‌تواند به ایجاد تعادل در جمعیت باکتری‌های روده کمک کرده و از ایجاد اختلالات در سلامت روده و بدن جلوگیری کند.

تهیه شده توسط: نازیلا کسائیان

ویراستار: مرضیه رحیم خراسانی

Reference:

Zmora N, Suez J, Elinav E. You are what you eat: diet, health and the gut microbiota. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2019; 16(1):35-56. Doi: 10.1038/s41575-018-0061-2.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *